Papatya Bilim Yayıncılık Eğitim
olarak Türkçe üzerine hazırlanmış kitaplara özel önem vermekteyiz. Şu
ana kadar yayınladığımız kitaplarımızdan bunu görebilirsiniz. Sizin de
Türkçe üzerine dolu dolu içeriğe sahip kitap hazırlığınız varsa, lütfen
bize de bildiriniz. İsterseniz basalım, isterseniz
www.tdk.com.tr
üzerinden dağıtıma sunalım.
Diğer dil kitaplarımızı incelemek için
buraya tıklayınız.

İçindekiler
Önsöz
Başlangıç Seviyesi
|
A1 ve A2 |
1. Tanışma
10
2. Düğün
Heyecanı 14
3. Haftalık
Plan 19
4. Mektup
22
5. Merhaba
25
6. Sinemaya
Gidiyoruz 28
7. Üç
Yönetmen Beş Film 31
8. Bugün
Plaja Gidiyoruz 35
9. Türkiye’nin
Coğrafyası ve İklimi 38
10.
Bir
E-posta 43
11.
Dedikodu 46
12.
Ne
İzleyelim? 49
13.
Nasreddin Hoca
Fıkraları 52
14.
Diziler
Yarışıyor 55
15.
Bir Tekerleme:
Komşu Komşu 59
16.
Bayram
Planı 62
17.
Suna
Kan 65
18.
Mercimek
Köftesi 68
19.
Ankara 73
20.
Yol
Tarifi 77
21.
Pazar
Alışverişi 81
22.
Ailem 84
23.
Günlük 88
1. Çantanda
Ne Var? 93
2. Zamane
Çocukları 97
3. İstanbul’da
Bir Gün 101
4. Takside
Yol Tarifi 106
5. Hava
Durumu 110
6. Evim
114
7. Türk
Mutfağı 119
8. Koleksiyon
124
9. Doğum
Günü Partisi 128
10.
Türkiye’de
Futbol 132
11.
Spor 136
12.
Nasreddin Hoca
Fıkraları 140
13.
Pilav
Tarifi 143
14.
İş
Başvurusu 146
15.
Çeşme 150
16.
E-posta 154
17.
Balkon
Keyfi 157
18.
Teknoloji 161
19.
Türkiye’deki Resmi
Tatiller, Ulusal ve Dini Bayramlar 165
20.
Hediyeler 170
21.
Boş Yer Kalmadı,
Gelmeyin! 175
22.
Mine ile
Ozan 182
23.
Türk
Ressamlar 190
24.
Türkiye Ne İhraç
Ediyor? 194
25.
Tüketebildiğiniz
Kadar Enginar Çünkü 200
26.
Depresyon 204
1. Farklı
Bir Tatil 209
2. Tiyatro
214
3. Bavul
Hazırlamak 218
4. Nasreddin
Hoca Fıkraları 223
5. Anneannemden
Atasözleri ve Deyimler 226
6. Aşure
Tarifi 230
7. Brüksel
Yarı Maratonu 234
8. Türkiye’de
Şehirlerarası Ulaşım 239
9. Tüm
Zamanların Zümrüdü 244
10.
Karagöz
Hacivat 249
11.
Diyabetten
Egzersizle Kurtulun 253
12.
Olimpos’ta
Tatil 258
13.
Çekiç ve
Müzik 266
14.
Mavi Yolculuk
Planı 271
15.
Taşınma 275
16.
Süt 280
17.
Depresyon Yaşı
Düştü 284
18.
Çocuklar ve
Oyun 289
19.
Bebek 294
20.
Perili
Köşk 299
21.
Kötü Bir
Şaka 304
22.
Bir
Kabus 308
23.
Yazar-Çevirmen
Pınar Kür 312
24.
Güçsüz İrade
Sorunu Değil 317
25.
Her Gün Daha Çok
Anne Oluyormuş İnsan 321
26.
TL ve
YTL 331
27.
Türkiye ve Avrupa
Birliği 335
28.
Dersbaşı Yaparken
Atatürk ve Eğitim Üzerine Düşünceler 339
29.
Cunda’da Bir
Çeviri Atölyesi 346
30.
AB'den
4.5 Milyar Euro Gelecek
356
31.
Dün, Bugün Yarın;
Türk Siyasetinde Arayışlar 367
32.
İklim
Değişikliği 374
33.
Samimiyet 381
34.
İçli
Köfte 386
35.
2014 Türk Dış
Politikası 392
36.
Bir Motivasyon
Kuramı: Öz Yeterlilik 399
37.
Türkçeyi Anadil
Olarak Öğrenen Bebekler Ünlü Uyumunu Ne zaman Öğreniyorlar? 406
Önsöz
Türkçe, özellikle son yıllarda
giderek daha fazla kişinin öğrenmeye ilgi duyduğu bir dil haline geldi.
Ancak, çok iyi hazırlanmış Türkçe dilbilgisi kitapları mevcut olmasına
rağmen okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerini geliştirecek ve
dilbilgisi konularının pekişmesini sağlayacak kaynakların halen çok kısıtlı
sayıda olduğunu gözlemledik. Bu açığı kapatmaya yardımcı olmak amacıyla bu
kitabı hazırlamaya karar verdik. Yabancı bir dili öğrenirken tabii ki
dilbilgisi çok önemli bir etmendir. Ancak bilindiği gibi, dilbilgisini
öğrenmek ve içselleştirmek zordur. Avrupa Birliği Dil Çerçevesi Programı'nda
belirlenen dilbilgisi konularına paralel okuma metinleri ve bu metinler
üzerinden, sözlü ve yazılı yanıt vermeyi gerektiren okuduğunu anlama
alıştırmaları hazırladık. Bu kitap üç bölümden oluşuyor. Birinci bölümde A1
ve A2 dilbilgisi konuları ve daha basit sözcüklerin geçtiği metinleri
bulabilirsiniz. Orta seviye ise, AB Dil Çerçevesi’nde B1 ve B2 olarak
atfedilen seviyeye uygun metinlerden oluşmakta.
İleri seviyede hem dilbilgisi yapıları hem de sözcük dağarcığı açısından çok
daha ilerlemiş okuyuculara yönelik metinler hazırladık. Her seviye kendi
içerisinde kolaydan zora gidecek şekilde sıralanmıştır.
Metinleri
seçerken, öğrencinin ilgisini çekecek konularla yeni öğrenilen sözcükleri ve
dilbilgisini pekiştirmeyi, aynı zamanda Türk kültürünü tanıtmayı amaçladık.
Her yaştan, her meslekten ve her ülkeden insanın ilgi duyabileceği farklı
metin türleri ve konular seçmeye çalıştık. Bu nedenle kitabımızda yemek
tarifleri, fıkralar, gazete haberleri ile kurmaca gibi birbirinden çok
farklı metin türlerine yer verdik. Bu metinlerin konu yelpazesini de geniş
tutarak çocuklarla ilgili yazılardan tatillerle ilgili olanlara, politikadan
sağlığa, eğitimden sanata çok çeşitli konuların işlendiği metinleri biraraya
getirdik. Gazetelerden ve ilgili kurumların internet sayfalarından
faydalandık, farklı yazarların metinlerini izinleriyle kullandık.
Dilbilgisi
konularının pekiştirilmesi ve öğrencilerin sözcük dağarcıklarının gelişmesi
amacıyla hem metinlerin içerisinde farklı yapıları, sözcükleri ve deyimleri
kullanmak için çaba gösterdik hem de okuma metinlerinin sonundaki
alıştırmalarda bu sözcükleri ve konuları kullanmayı teşvik edecek sorulara,
çalışmalara yer verdik. Okumanın yeni sözcükler öğrenmeye yardımcı olması
hedefiyle, her metnin sonuna o metinde dikkat çekmek istediğimiz sözcüklerin
listesi ile bu sözcükleri öğrenmeye yönelik alıştırmaları ekledik. Sözcük
listelerini verirken, öğretmeni ve/veya öğrenciyi kısıtlamamak amacıyla her
hangi bir çalışma önerisinde bulunmadık. Dolayısıyla, öğretmenler de
öğrenciler de bu listelerden kendi ilgi ve ihtiyaçları doğrultusunda, uygun
gördükleri şekilde yararlanabilirler. Örneğin, okuma parçasını okumaya
başlamadan önce listedeki sözcüklere bakıp, içlerinden hangilerini bilip
bilmediklerini düşünebilir, anlamlarıyla, kullanım şekilleriyle ilgili
konuşabilirler ya da okuma öncesinde listede yer alan, bilmedikleri
sözcükleri metin içinde hızlıca arayıp, sözcüklerin geçtikleri yerleri
belirleyebilir, hangi anlamda kullanıldıklarını bağlamdan çıkarmaya
çalışabilirler. Bu listeler, çeşitli ikili çalışmalar ya da grup çalışmaları
ile hem konuşma çalışmalarına hem de derse ısınma amaçlı etkinliklere
dönüştürülebilir.
Sözcük
alıştırmalarının ardından öğrencilerin metinleri dikkatle okuyup iyice
anlamaları için doğru/yanlış çalışmalarına ve kısa cevaplı sorulara yer
verdik. Doğru/yanlış sorularından hemen sonra gelen kısa cevaplı sorular
bölümünde öğrencilerin verdikleri yanıtlarla, cümle düzeyinde yazılı ve
sözlü üretime geçmelerini hedefledik. Tabii ki farklı derslerde bu
alıştırmaları farklı şekillerde değerlendirmek mümkün. Örneğin, öğrencilerin
farklı dil becerilerini geliştirmek için doğru/yanlış soruları bir dinleme
çalışmasında kullanılabilir. Dersin hemen başında, başlangıç ve orta
seviyelerdeki öğrenciler, önce sadece doğru/yanlış sorularını okuyabilir ve
öğretmen metni okurken, soruların yanıtlarını yakalamaya çalışabilirler.
İleri düzeyde ise kitapları kapalı olarak öğretmeni dinleyen ve not alan
öğrenciler, daha sonra doğru/yanlış sorularına bakıp yanıt verebilirler.
Elbette dinlerken sorulara yanıt verme ve not alma gibi becerilerin
edinimine yönelik öğretmenin öğrenciye yol göstermesinde yarar vardır.
Ayrıca yeni
sözcükleri pekiştirmelerini, ilgili dilbilgisi yapıları ile sözcükleri bir
bağlam içinde kullanmalarını sağlamak için bir metin üretmelerini gerektiren
yazma alıştırmaları hazırladık. Başlangıç ve orta düzeydeki yazı
çalışmalarının öncesine öğrencilerin hem yazmaya başlamadan önce not alma,
plan yapma alışkanlığı kazanmalarına hem de birbirleriyle sözlü iletişme
geçmelerine ortam sağlamak amacıyla konuşma çalışmaları ekledik. İleri
seviyedeki öğrencilerin ise artık yeterli not alma ve plan yapma deneyimi
edindiklerini, kendi kendilerine de bu uygulamaya devam edebileceklerini
düşündük. Bu nedenle sadece bir paragraf ya da birkaç paragraflık bir yazı
değil, kendi içinde giriş, gelişme, sonuç bölümleri olan bütünlüklü
metinlerle, sınıf arkadaşlarıyla yazıları hakkında tartışmalarını teşvik
eden, görüş alışverişinde bulunmalarını gerektiren bir ‘yazalım, konuşalım’
bölümü hazırladık.
Öğrencilerin
Türkçe çalışma motivasyonlarını yüksek düzeyde tutmak hedefiyle, yeri
geldikçe, alıştırmalarda seçenekler sunduk. Böylece, öğrencilerin kendi ilgi
ve ihtiyaçlarına daha yakın olan konuları tercih ederek, daha istekle
çalışmalarını sağlamayı amaçladık. Ayrıca farklı anadilleri olan
öğretmenlerin ve öğrencilerin kullanımlarını kolaylaştırabilmek için
kitaptaki tüm alıştırmalarda sadece Türkçe kullandık. Bu alıştırmalar
arasında metinlerde geçen yeni sözcükleri öğrenmeye yönelik çalışmalar ile
doğru/yanlış sorularının cevap anahtarını da kitabımızın sonunda
bulabilirsiniz. Bu iki tür soruya cevap anahtarı hazırlamak mümkün çünkü bu
alıştırmalar, okuma parçası metinleriyle ilgili bazı sorulardaki ya da
özellikle yazı alıştırmalarındaki gibi öğrencinin kişisel görüşlerini
yansıtan yanıtlar vermesini gerektirmiyor. Yine de sözcük alıştırmalarındaki
bazı soruların tek bir yanıtı olmadığını belirtmemiz gerekir. Böyle
soruların yanıtlarında da elimizden geldiğince verilebilecek çeşitli
yanıtları göz önünde bulundurduk ve farklı yanıt seçeneklerini kesme
işaretiyle göstererek sıraladık. Kitabın en sonunda ise metinler taranarak
seçilmiş sözcüklerden oluşan alfabetik bir liste bulunmaktadır.
Bu kitabın
ilk taslağını okuyarak değerli birikimi ve fikirleriyle bize önerilerde
bulunup kitabımızı geliştirmemizi sağlayan Prof.Dr. Sumru Özsoy’a teşekkürü
borç biliriz.
Türkçe
öğrenme ve öğretme sürecinde size katkıda bulunmayı ümit ediyoruz. -
Dr. Aslı ALTAN ve Dr. Elif AKA